Lifestyle & design

Game-review: Sébastien Loeb Rally Evo

Wanneer je maar liefst negen maal op rij(!) het World Rally Championship op je naam weet te schrijven en zo'n beetje elk record in je sport (en daarbuiten) hebt verpulverd, verdien je een eigen game. Punt. Fans van actievolle racegames en de Franse rallygrootheid in het bijzonder kunnen dan ook niet om Sébastien Loeb Rally Evo heen.

Waaraan moet de betere rallygame voldoen om eindeloos vermaak te bieden? Alle officiële WRC-kanonnen van het moment? Check. Klassieke rally-iconen als de Subaru Impreza 555, Lancia Delta Integrale en Toyota Celica Turbo, maar ook de Renault Alpine A-110 en Fiat 131 Abarth? Check. Prima graphics. Check. Honderden kilometers aan uitdagende rallystages? Check. Mooie locaties en verschillende ondergronden en weersomstandigheden?. Check, check, check. Het kunnen finetuning van je rallykanon? Check. Verschillende game-modes? Check. Sébastien Loeb Rally Evo bevat het allemaal, en meer.

Sim-racer
De reden dat deze rally-game tjokvol content zit is omdat de Franse rallygod himself erop stond dat spelers een zeer realistische ervaring krijgen voorgeschoteld. Arcade-gamers kunnen hun heil dan ook beter elders zoeken.
“In het echte WRC hebben mietjes immers ook niets te zoeken.”

Sébastien Loeb Rally Evo is voor de diehards. Racegame-fans die kunnen genieten van witte knokkels en kramp in hun duimen als gevolg van de opperste concentratie die vereist is om een fataal stuurfoutje te voorkomen en als dat onheil zich toch onverhoopt voordoet luttele minuten in een hoekje gaan zitten uithuilen omdat het game-over is. Rally Evo betekent nachtwerk als je er goed in wilt worden. In het echte WRC hebben mietjes immers ook niets te zoeken.

Argghh!! En door…
Nu scharen wij onszelf niet onder de fanatiekste en meest begenadigde gamers, iets dat ongetwijfeld de oorzaak is dat we intussen een paar haren armer zijn na het spelen van Sébastien Loeb Rally Evo. Enthousiasme, maar zonder innerlijke controle daarover, resulteerde bij ons onherroepelijk in een pirouette, of erger, een genadeloze dood tegen een boom. Virtueel gelukkig, dus over de deuk in de motorkap komen we ook wel weer. Maar die in ons ego…?!

Tjonge jonge, het valt niet mee om vloeiend en op tempo een rallystage meester te maken. Dat vergt oefening, oefening en nog meer oefening. En veel crashen, aangezien de rallyauto's zich uiterst gevoelig laten besturen en een tikkeltje lijken te 'drijven' op het asfalt of onverhard (ons voornaamste kritiekpuntje). Maar daardoor blijft Sébastien Loeb Rally Evo wel uitdagend.

Ode aan carriere
Leuk voor de fans is ook dat de game een regelrechte ode is aan de carrière van Sébastien Loeb. En dat houdt in dat je naast rallyrijden ook andere race-disciplines die de snelle Fransman in z'n carrière heeft aangedaan kan spelen. Oftewel, Pikes Peak trotseren en losgaan in de wereld van Rallycross is evenzo mogelijk. En dat allemaal met ondersteuning van de grootmeester zelf, want in de game voorziet Loeb je van allerlei tips en trucs om beter en sneller te leren rijden. Kortom: perfect is Sébastien Loeb Rally EVO weliswaar niet, maar vermakelijk, dat zeker.