Autonieuws

Preview: de nieuwe BMW 5-serie

De Autosalon van Genève, begin maart, is waar de nieuwe BMW 5-serie voor ’t eerst wordt voorgesteld aan de massa en kort daarna zijn weg naar de dealers vindt. Om de lancering alvast een impuls te geven organiseerde BMW Group Nederland een voorpremière van de nieuwe 5-serie. Rijden kon nog niet, maar zien en voelen al wel. Wij waren er bij en dit zijn onze eerste indrukken van de nieuwe ‘5’.

Als locatie van de voorintroductie van de nieuwe BMW 5-serie diende een opgetooide Heineken Music Hall in Amsterdam. Wat normaliter een kille, sobere ruimte is was door de importeur getransformeerd tot een warm en sfeervol decor. Alles was tot in de puntjes verzorgd, iets dat meteen opviel bij binnenkomt in de foyer. Strenge beveiliging hield een oogje in het zeil bij de opgestelde 5-serie-modellen van de voorgaande generaties en een nog met een wit doek bedekte nieuwe 5-serie. Camera’s, geavanceerde mobieltjes of ander apparatuur waarmee ook maar een glimp van de nieuwe ‘5’ was vast te leggen was ten strengste verboden. Deze avond was uitsluitend bestemd voor het netvlies van enkele honderden genodigden bestaande uit BMW-rijders, serieuze leads en de pers. Een unieke invulling aangezien een gezelschap van pers en publiek samen niet gebruikelijk is bij introducties. “We zijn benieuwd wat BMW München hiervan vindt”, grapte Diederik Reitsma, Manager Corporate Communications bij BMW Nederland. Nadat vertrekkend BMW Nederland-directeur Arjen de Jong het openingswoord voor rekening had genomen kon het programma beginnen. Middels een 360 graden view op gigantische projectieschermen nam Adrian van Hooydonk, hoofdverantwoordelijke en -designer van de nieuwe 5-serie, ons mee naar de filosofie achter de auto. Aan de hand van vijf speerpunten behandelde hij stap voor stap het model die gezien kan worden als het boegbeeld van BMW. Tussendoor werden zijn woorden bijgestaan door bombastisch muziek, daverende lichtshows en acte de présence van beoefenaars van de capoeira-dans. De sfeer zat er goed in, maar eigenlijk luisterde iedereen maar met een half oor naar de typische, abstracte marketingpraat. De nieuwe 5-serie, die wilden we zien en ons geduld werd beloond.

Exterieur
De nieuwe BMW 5-serie; 4.899 mm lang, 1.860 mm breed en 1.464 mm hoog. Dat betekent een procentuele groei ten opzichte van zijn voorganger, maar zo komt de nieuwe in eerste instantie niet op ons over. Ondanks de strekkende vouwlijn in de flanken op hoogte van de deurgrepen lijkt de nieuwe ‘5’ compacter dan hij werkelijk is. Gevoelsmatig zit ‘m dit in de lange motorkap en de ogenschijnlijk sterk afbuigende daklijn. Hierdoor oogt de auto eerder als een coupé dan een sedan. Dat is knap gedaan van de ontwerpers uit München, want het komt de dynamiek van de auto en daarmee de merkpijlers van BMW ten goede. Het brede front domineert de auto. De licht voorovergebogen neus, waarbij de nieren in de grille veel meer aanwezig zijn dan bij zijn voorganger, en de nadrukkelijke ‘V’ in de motorkap geven de nieuwe 5-serie een krachtige uitstraling. Bekijk de auto driekwart van voren en laat het ontwerp even op je inwerken dan kom je tot de conclusie dat BMW heeft teruggegrepen op de 5-serie E39, de generatie tussen 1995 en 2003, en niet of nauwelijks heeft voortgeborduurd op de huidige. Zouden ze zich willen behoeden voor nieuwe (boze) tongen die de E60 in het verleden losmaakte? Iets minder gewaagd dus, maar zeker niet minder sprekend. Dan de achterzijde, een kant die auto-ontwerpers veelal het moeilijkste vinden vorm te geven. Bij de nieuwe 5-serie lijkt de bilpartij als twee druppels water op dat van de 7-serie. Soortgelijke achterlichtunits met dezelfde prachtige lichtbalken van LED’s bepalen het beeld. Weliswaar niet zo spraakmakend als de voorzijde straalt de bilpartij vooral rust uit en past het helemaal in het totaal ontwerp.

Interieur
Hoewel we met de komst van de 5-serie GT eigenlijk al wisten wat ons te wachten stond is voelen, ruiken en proeven van de nieuwe ‘5’ een must om een oordeel te vellen over zijn ´innerlijke´ kwaliteiten. BMW meldt in de bewuste brochure “3 seconden is genoeg om verliefd te worden” en daarmee hebben ze niets teveel gezegd. Over het ontwerp valt uiteraard te twisten, maar de kwaliteit die het uitademt is gewoonweg van topklasse. Het zachte leder, soms op mooie wijze gestikt zoals bij de deurgrepen, en de toegepaste materialen zijn precies wat je mag verwachten in dit segment. Misschien ietwat pietluttig, maar minder passend bij de rest van het hoogwaardige interieur vonden we de manier waarop de klepjes in de middentunnel openen en sluiten. Ook de bekerhouders achterin en de fragiele de- en montage van het luik naar het bagagecompartiment kan beter. Uiteraard kan je straks jouw 5-serie van top tot teen aankleden zoals jij dat wenst. De optielijst in de brochure telt maar liefst acht pagina’s dus je kunt helemaal losgaan. Tip: vink de interieurlijsten van edelhout aan, want het matcht werkelijk fantastisch met het leder.

Ruimte
De buitenmaten van de nieuwe 5-serie zijn dus gegroeid en ook de wielbasis nam toe, van 2.888 mm naar 2.968 mm om precies te zijn. Deze extra acht centimeter komt volledig ten goede van de interieurruimte, aldus BMW. Eenmaal plaatsgenomen in de één van de tentoongestelde auto’s is zowel voor- als achterin aan been- en hoofdruimte inderdaad geen gebrek. En dat terwijl de eerder benoemde daklijn andere verwachtingen schiep. Voor de achterpassagiers zijn de inhammen in de voorzetels erg prettig waardoor je knieën uitstekend rust kunnen vinden. Hoewel de standaard stoelen in de nieuwe 5-serie al formidabel zitten waren enkele auto’s voorzien van de optionele comfortzetels. Deze bieden nog meer gerief, maar zijn ook groter en breder uitgevoerd waardoor de beenruimte achterin iets afneemt. Wees gerust, dan nog biedt de achterbank voor bovengemiddeld lange personen voldoende bewegingsvrijheid.

Tot zover onze eerste indruk van een stilstaande, nieuwe BMW 5-serie. Het model wordt al jaren gezien als de benchmark in zijn klasse en afgaande op hetgeen wat we tijdens deze voorpremière hebben gezien zijn de verwachtingen hoog dat het deze positie opnieuw is verstevigd. Voordat we hierover daadwerkelijk een conclusie trekken willen we eerst met de auto rijden en gelukkig breekt dit spoedig aan. Houd de website in de gaten voor de eerste rij-impressie met de nieuwe 5-serie.