Game-review | WRC 7

Game-review | WRC 7

Vanaf vandaag ligt WRC 7 in de winkels, de nieuwste editie van de officiële game van het World Rally Championship ver. Wij namen de (rally)proef op de som achter het stuur van diverse virtuele WRC-machine en kwamen de finish over met dit oordeel.

Met games als DiRT 4 en Project Cars 2, waarin je ook met rallyauto's aan de slag kunt en hiervan de review vindt, vecht WRC voor zijn eigen bestaansrecht. De racegame moet het dan ook voornamelijk hebben van de specifieke kenmerken van diens eigen tak van sport: de wagens, de rijders en, vooral, de etappes.

Indrukwekkende stages
Met meer dan 60 special stages verdeeld over dertien rallyrondes in vijftien landen, is er genoeg om je je langdurig te vermaken. Voor wie niet bekend is met het WRC of de rallysport in het algemeen: stages zijn etappes van vier tot meer dan tien kilometer over listige slingerwegen ingesloten door bermpjes, bossen en bergen.

Tussendoor vind je hier en daar nog een zogenoemde 'special stage', een soort rallycrossbaantje wat de doorgewinterde circuitrijder iets gemakkelijk onder de knie krijgt. Een circuit uit je hoofd leren zoals in F1 2017 is er dus niet echt bij. Reken er gerust op dat je eerst een paar keer op je dak belandt of op je zij ligt, voordat je het je tegenstanders echt lastig kan maken. Je zal moeten vertrouwen op de aanwijzingen van je navigator en deze goed leren te interpreteren.

De ondergrond en de physics in WRC 7 zijn extreem gedetailleerd in samenwerking met rallyrijders ontwikkeld. Er zijn uiteraard grote verschillen tussen asfalt, zand en sneeuw en als je met een stuurtje rijdt (wat we aanraden voor de beste ervaring), merk je gauw genoeg hoeveel werk er is gekropen in het creëren van de hobbeltjes en gaten in de weg.
“Reken er gerust op dat je eerst een paar keer op je dak belandt of op je zij ligt, voordat je het je tegenstanders echt lastig kan maken”
Zelfs als je dit soort vrij onschuldige obstakels al niet op de juiste manier weet te nemen en je niet vlot genoeg weet te corrigeren middels je controller of racestuurtje, dan ga je snel de mist in en is een crash onoverkoombaar. En rewinds? Die zijn er niet binnen WRC 7, dus loop je zware schade op of verlies je heel veel tijd, een herkansing wordt enkel geboden door de stage nogmaals in z'n geheel te rijden, al houdt dat na vijf keer ook op. Geloof ons: die vijf keer zal regelmatig ontoereikend zijn.

Uitgebreide gameplay
WRC 7 biedt veel gebruikelijke racemodi. De meest interessante is uiteraard de carrièremodus waarin je start als WRC Junior met een Ford Fiesta R2 en doorgroeit via de WRC2 naar de grote mannen. De seizoenen in WRC2 en WRC Junior zijn wat korter dan die van het WRC.

Het relatief nieuwe WRC3-kampioenschap ontbreekt helaas want was een leuke toevoeging geweest voor de diehard fans. Toch biedt de carrièremodus genoeg afwisseling. In tegenstelling tot in F1 2017 en MotoGP is er niemand die je handje vasthoudt, al is dat ook niet echt nodig. Het is voornamelijk belangrijk om je teamuitdagingen te behalen en ervoor te zorgen dat je auto heel blijft. Doe je dat niet, dan kan dat je kostbare tijd kosten achteraf, wanneer je niet genoeg tijd (maximaal 45 minuten) hebt om je wagen te repareren.
Een unieke feature is overigens de split screen-modus. Deze wordt in veel games gemist en in WRC zonder meer een leuke toevoeging, ondanks dat er natuurlijk niet full-contact wordt geracet.

Tot slot is er nog de online multiplayer, die we bij de voorgaande edities niet hebben kunnen proberen. Een leuke bijkomstigheid hiervan is dat WRC 7 ook de officiële game is voor de online eSports-competitie van het Wold Rally Championship. Daarnaast krijg je wekelijks uitdagingen voorgeschoteld, een beetje vergelijkbaar met die uit F1 2017.

Grafisch mooi, maar geen uitblinker
Grafisch oogt WRC 7 verzorgd en weer iets fraaier dan voorheen. Maar er zijn reeds racegames te spelen die op dit onderdeel mooier van het scherm spatten. De verschillende weersomstandigheden en dagmomenten (van zon tot sneeuw en van 's morgensvroeg tot middernacht) creëren regelmatig prachtige plaatjes. Maar je hebt natuurlijk niet veel tijd om rond te kijken. Sommige graphics zijn iets minder goed gelukt. Zo zijn de animaties van de toeschouwers een beetje houterig, iets dat nu toch wel verbeterd zou mogen zijn.

Resume
Al met al is WRC 7 een erg vermakelijke game voor de rallyliefhebber. De steile leercurve maakt het spel zeer intrigerend en zorgt ervoor dat je niet zomaar opgeeft. Een klein obstakel zijn de redelijk langdurige contracten in de juniorklassen (je begint met een tweejarig contract in WRC Junior), maar gelukkig duren die seizoenen niet zo lang en vind je achter iedere bocht gevoelsmatig weer een nieuw stukje uitdaging, wat je scherp houdt.

Kortom, in een competitieve markt met veel racegames die zich ook op rallygebied begeven houdt WRC 7 zich knap staande en biedt het een unieke speelervaring voor de echt fans en zelfs de doorsnee gamer. De vraag is echter hoeveel liefhebbers de WRC-serie heeft die het rallykampioenschap echt volgen en of er niet te veel andere racegames zijn die in de breedte meer te bieden hebben. Wij hebben ons in ieder geval uitstekend vermaakt!

WRC 7 is vanaf 15 september speelbaar op Xbox One, PlayStation 4 en de PC.