Autonieuws

Eerste indruk Project CARS 2

2017 is een topjaar voor gamende racefanaten. Gran Turismo Sport, Forza Motorsport 7, Need For Speed: Payback en F1 2017, zomaar vier grote titels die in de komende maanden verschijnen op Playstation 4, X-Box One en/of pc. Maar zelf kijken we nog het meest uit naar een titel afkomstig van een relatief kleine studio: Project CARS 2. Onlangs mochten we er al eventjes van proeven en dit zijn de eerste indrukken waarmee we huiswaarts keerden.

Project CARS 2 is een racegame van Slightly Mad Studios en een vervolg op het in mei 2015 verschenen origineel. De officiële lancering is op 22 september. Wij mochten – ruimschoots voor de 'goud'-status, in de game-industrie het equivalent voor groen licht – ons nu al in een fraaie PlaySeat wurmen om de sim-racer uit te proberen en te ondervinden of de ontwikkelaar de torenhoge beloftes weet waar te maken. Met Project CARS legde Slightly Mad Studios de lat immers meteen zeer hoog, en nu is het automatisch aan diens verworven status verplicht een nog betere racer voor te schotelen. Vol verwachting trapten we diep het gaspedaal in van Project CARS 2.

Heerlijk thuiskomen
De eerste kennismaking met Project CARS 2 is eigenlijk vooral heel erg vertrouwd. De menustructuur is weliswaar veranderd, de opties zijn grotendeels hetzelfde gebleven. Je kunt aan de slag in de uitgebreide Career Mode, losse races rijden of online de strijd aan gaan met andere virtuele coureurs.
“Met Project CARS legde Slightly Mad Studios de lat meteen zeer hoog, en nu is het aan diens verworven status verplicht een nog betere racer voor te schotelen.”

Wij begonnen met het rijden van een aantal losse races, zodat we in de korte speelsessie zoveel mogelijk auto's (180 in totaal) en circuits (60) konden rijden. Eén conclusie valt hier al snel uit te trekken: de auto's bevatten nog meer dan voorheen een eigen karakter.
Stuur je te hard in met een van de formulewagens, dan sta je binnen de kortste keren andersom. Pak je een Caterham, dan kun je heerlijk driftend de bocht door en in de GT's is het trappen of je leven er vanaf hangt.


Realistischer rijgedrag
Naast deze eigen identiteit, voelt het rijgedrag van de bolides zeer realistisch en de puike force feedback-functie van de game doet hierin goede zaken. Zo worden onder- en overstuurworden heel fijnzinnig – via het stuurwiel of de controller – aangekondigd zodat jij als virtueel bestuurder dit bijtijds kan opvangen om een pijnlijke glijder te voorkomen. Door dit realisme begin je na verloop van tijd de auto's echt te kennen, waardoor je met steeds meer vertrouwen een race ingaat. Niettemin is het zaak altijd alert te blijven. Een schuiver, of erger, een crash is namelijk tevens zo gemaakt wanneer het enthousiasme je naar je hoofd is gestegen. Net als in het echt.

Weersomstandigheden
Over ongelukken gesproken: de wisselende weersomstandigheden maken Project CARS 2 uitdagender dan ooit om je bolide zonder schade aan de finish te brengen. Een race kan namelijk zonnig beginnen, terwijl het na een paar ronden met bakken uit de hemel komt. Ook sneeuw, onweer en andere weersituaties zijn schitterend in de game verwerkt. Mits je voor deze additionele variabelen kiest uiteraard, want dat je steevast bij droog weer en op warm asfalt rijden, dat kan ook en bepaal je geheel zelf via de uitgebreide game-instellingen.

Pracht en praal, zeker in 4K
Grafisch ziet het er ook allemaal nog gelikter uit dan in de eerste Project CARS. En dat was al een zeer mooie game. Zeker als je Project CARS 2 op een Playstation 4 Pro of krachtige PC speelt en koppelt aan een 4K-scherm, kun je genieten van heel wat pracht en praal in Ultra HD. Het is dan echt genieten van een zwoele zonsondergang of spontane onweersbui, terwijl jij in je GT3-racer door de Porsche Curves scheurt.

Meer speelsopties
Minder relevant dan de kwaliteit van het racen zelf (vinden wijzelf), maar mooi meegenomen is dat Project CARS 2 meer speelopties biedt aan de speler. De Career Mode is grotendeels vergelijkbaar met het eerste deel, maar biedt het tegelijkertijd enkele interessante nieuwe opties. Zo is de lengte van de seizoenen voortaan zelf instellen, zodat de competitiespanning met je rivalen wat eerder kan aanbreken.
“Eén conclusie valt al snel uit te trekken: de auto's bevatten nog meer dan voorheen een eigen karakter.”

Ook interessant: de toevoeging van fabrieksteams. Door te voldoen aan bepaalde eisen kun je een contract scoren bij merken als Ferrari, BMW, Porsche of Aston Martin. Ontzettend tof, zeker als je echt fan bent van een specifiek merk. De opbouw van de game daarentegen is verder onveranderd: je kunt in de kartsport beginnen en jezelf een weg omhoog werken richting de Indy 500, 24 uur van Le Mans of andere beroemde raceklasses of evenementen.

Rallycross
Geheel nieuw is de toevoeging van de discipline Rallycross. En stiekem waren we hiervan nog het meest onder de indruk, zo lekker speelde het typische gooi-en-smijt-werk van deze aggresieve raceklasse weg. Het voelt echt geweldig om een Volkswagen Polo over het gravel te sturen en je wagen langzaam z'n sponsorkleuren ziet verliezen door de drek en ander opspattend vuil van de veelal zeer technische parcoursen. Het is een klasse die je misschien niet direct in een sim-racer verwacht, maar die wel degelijk een hele mooie toevoeging blijkt.

Conclusie
Het zal geen verrassing meer zijn dat we enorm uitkijken naar de release en alle mogelijkheden van Project CARS 2. De eerste indruk voelt namelijk zeer veelbelovend. De auto's voelen een stuk realistischer aan, grafisch ziet alles er nog mooier uit en ook qua spelopties hebben we weinig op de game aan te merken. Toegegeven, er zaten nog wat kleine foutjes in de preview-versie, maar we hebben goede hoop dat Slightly Mad Studios heeft geleerd van Project CARS en deel 2 zonder ergernisopwekkende bugs in de winkelschappen legt. Zo ja, dan kan het zomaar zijn dat deze website tijdelijk op zwart staat, eind september.

Gerelateerde artikelen

Wat zou je betalen voor de auto van een BN'er?

Autonieuws
Wat zou je betalen voor de auto van een BN'er?
> Artikel lezen

Laat dit alsjeblieft de Toyota Supra zijn!

Autonieuws
Smeekbede: laat dit alsjeblieft de Toyota Supra-opvolger zijn!
> Artikel lezen

Waterstof-SUV van Hyundai zo goed als productierijp

Autonieuws
Waterstof-SUV van Hyundai zo goed als productierijp
> Artikel lezen

Kona-front voor volgende Hyundai Santa Fe

Spyshots
> Artikel lezen

TT Isle of Man krijgt eigen racegame

Autonieuws
TT Isle of Men krijgt eigen racegame
> Artikel lezen

Meer Autowereld.com

Merk / model dossiers

Sluiten
Wij maken gebruik van cookies: lees hier hoe en wat.