Autonieuws

Game-review | DiRT Rally

De ongekroonde koning onder de rallygames was al eventjes verkrijgbaar voor de PC en heeft nu ook zijn weg gevonden naar de 'next gen' consoles van Sony en Microsoft, de Playstation 4 en Xbox One. We hebben het over DiRT Rally. Vernieuwd, verfijnd en nu nog spectaculairder. Dat racestuurtje staat inmiddels in bestelling hier.

Het is ongekend genieten geblazen voor de fan van rallysport. Voor zowel de gamer die ervan droomt de volgende Kevin Abbring te worden als hij die zich al collega van dit Neerlands rallytrots mag noemen. In het afgelopen half jaar werden er immers al twee vermakelijke rallygames gelanceerd, te weten het officieel gelieerde WRC 5 en Sébastien Loeb Rally Evo. Een derde, speciaal voor de 'next gen' consoles, komt daar nu bij: DiRT Rally. En, zonder de eerdere titels af te vallen, dit is dé rallygame die je moet hebben!
“Liever een gemiddeld ogende game die heerlijk wegspeelt, dan eentje die er grafisch oogverblindend uit ziet maar qua gameplay te wensen overlaat”

Colin McRae
DiRT Rally is van Codemasters. Mogelijk zegt je dit niets en hecht je er weinig waarde aan, maar dat is nu juist wat je wel zou moeten doen. Codemasters is namelijk eveneens de maker en uitgever van de Colin McRae-games die inmiddels net zo legendarisch zijn de gelijknamige en veel te vroeg overleden Schotse rallygrootheid. En al die ervaring, dat helemaal teruggaat naar de jaren '90 van de vorig eeuw, merk je onherroepelijk bij het spelen van de nieuwste DiRT.

Keurig totaalpakket
Het laatste niet zozeer qua diepgang overigens. Want op dat vlak biedt DiRT Rally niet veel meer dan andere goede rallygames. Er is een carrièremodus (waarbij je onderaan de ladder moet beginnen in bestickerde lesauto's), een leerzame tutorial die je de basisbeginselen van rallyrijden bijbrengt, een virtuele werkplaats waar je je rallykanon kunt repareren, afstellen of verbeteren en, net als in Sébastien Loeb Rally Evo, is er de mogelijkheid een dwarsstraat te nemen naar de discipline RallyCross en het beklimmen van Pikes Peak. Ook is er een online multiplayer aanwezig.

Grafisch prima
Grafisch is DiRT geen hoogvlieger. Althans, het wisselt. Het ene moment zijn de (in-game) beelden heel bevredigend, het volgende shot krijg je het idee een game op de PS3 of Xbox360 te spelen. Al met al oogt het prima en bovendien geldt voor de meeste gamers: liever een gemiddeld ogende game die heerlijk wegspeelt dan eentje die er grafisch oogverblindend uit ziet maar qua gameplay te wensen overlaat.

Tjokvol rally-iconen
De heerschappij van DiRT Rally schuilt dan ook vooral in die stelregel. Deze rallygame speelt zo ongelofelijk fantastisch. Het gedrag van de rallyauto's is op het briljante af.

Over de beschikbare rallywapens gesproken; de kwantiteit en de kwaliteit daarvan zijn dik in orde. In de carrièremodus ben je verplicht in een veredeld boodschappenkarretje te starten (wat al knap uitdagend kan zijn), maar werp je jezelf voor de leeuwen, dan staan meteen al je favoriete rallyiconen klaar. In ons geval de Lancia Delta S4. Of kruipen we voor de verandering een keer achter het stuur van de Ford Escort Mk II? O nee wacht, de Peugeot 205 T16 Evo II… Ach, we janken ze gewoon één voor één over de virtuele rallypaden.
“DiRT Rally is van Codemasters. Mogelijk zegt je dit niets en hecht je er weinig waarde aan, maar dat is nu juist wat je wel zou moeten doen”

Eén brok sensatie
We dwalen af. Terug naar de grandioze gameplay. De interactie tussen de commando's die je doorgeeft aan de controller en datgeen er op het scherm moet voltrekken is zowaar nog beter. Het is hierdoor waarom DiRT Rally zich de (ongekroonde) koning van het rallygenre mag noemen. Geen enkele andere rallygame geeft je zo'n gevoel van controle. Met een racestuurtje wordt dat ongetwijfeld nog beter.

Daarbij, de zeer realistische ervaring is broodnodig ook. DiRT is namelijk één brok onvergetelijke en uitdagende actie, maar in een simulatiejasje. Eén stuur- of remfoutje op de overigens niet overdreven gevarieerde parcours kan genadeloos worden afgestraft. Soms heb je het geluk dat je verder kunt rijden. Een toptijd kun je dan echter vergeten en naderhand ben je eventjes zoet met het terugvinden van je voorbumper (doe geen moeite, het techneutenteam dat je virtueel bijstaat knapt dit klusje), maar doordat het gedrag van de auto's zo echt overkomt is het enige dat je wilt oefenen, oefenen en nog eens oefenen. Om beter te worden. Om de nieuwe Kevin Abbring te zijn, wie weet.