Automultimedia

Gamereview: Need for Speed Shift

Hoewel we liever achter het stuur van een echte auto zitten, plezieren we ons brein af en toe ook virtueel met een rondje circuit. Het nieuwste deel van Need For Speed (NFS) zorgt opnieuw voor vele uren afleiding.

Natuurlijk kennen alle lezers, mits enige affiniteit met racegames aanwezig is, de NFS-serie. Al in 1994 kwam het eerste deel van het spel op de markt die gelijk opzien baarde dankzij de spannende politieachtervolgingen die de speler voor de kiezen kreeg. Het smaakte duidelijk naar meer en dat volgde snel met een speciale uitvoering en een deel II. Deel III zorgde echter pas voor een waardige opvolging. In dit deel met de naam Hot Pursuit kon de speler proberen om aan de politie te ontsnappen of zelf agent te spelen en snelheidsduivels arresteren. Vanaf 2003 gooide de uitgever van de serie, Electronics Arts (EA), het over een andere boeg en kwam de NFS in teken te staan van de tuningwereld. En ofschoon het aanpassen en opvoeren van je heilige koe een belangrijk onderdeel is in NFS Shift, staat voornamelijk het rijden zelf op plaats nummer één.

Fraaie cockpitview

Liefhebbers van realisme worden volgens EA goed bediend met Shift. Op het gebied van beschikbare auto’s en circuits zijn er in ieder geval geen fouten gemaakt. Ruim zeventig sportwagens uit de meest prestigieuze stallen, waaronder Aston Martin, Lamborghini en Porsche zijn gedurende het spel uit te proberen op tal van bekende circuits zoals de Nordschleife, Brands Hatch, Silverstone en Spa Francorchamps. Ook over de grafische pracht van dit spel kan een gebruiker niet klagen. Alle vierwielers worden haarscherp en met veel detail op je scherm geprojecteerd. Eén van de paradepaardjes van NFS Shift is de cockpitview. In dit aanzicht kijk je uit op het dashboard van de betreffende auto met werkend instrumentarium wat zorgt voor een ongekende snelheidsbeleving. Mede dankzij de vage focus die optreedt tijdens botsingen word je rechtstreeks in de actie getrokken. Toch schakelen we, na het een flinke tijd geprobeerd te hebben, toch over op het ´normale´ uitzicht, twee meter boven de auto. Door de lage zit mis je het overzicht over de baan en kun je de bochten niet goed inschatten. Jammer van de verder briljant goede in-car positie, maar het rijden vanuit het lage oogpunt mag natuurlijk niet ten koste van de rondetijden gaan!

Besturing vraagt gewenning
Steeds meer racespellen concentreren zich op een realistischer rijgedrag, maar ondanks dat de makers van Shift hier duidelijk de focus op gelegd hebben kan het spel ons op dit oogpunt niet overtuigen. De meeste voertuigen zijn overdreven overstuurd en lijken over enorm weinig grip te beschikken. Het vraagt flink wat gewenning om de bolides op de baan te houden, maar als je eenmaal de slag te pakken hebt dalen de rondetijden snel. Je kunt overigens niet alleen punten pakken door snelle tijden op het bord te noteren, je kunt ook punten winnen door heel keurig of juist agressief te rijden. Kleine tikjes en het volgen van de ideale racelijn, bijna alles levert punten op waardoor je nieuwe races, auto´s en onderdelen unlockt. Ook stijgt je niveau door de verkregen punten. En dat is ook broodnodig wil je je kwalificeren voor het hoogst haalbare: de Need For Speed World Tour.

Temperament
Voordat je bij het hoogste niveau bent aanbeland heb je al heel wat wedstrijden afgewerkt. Dankzij afwisseling met een aantal verschillende type races, zoals een wedstrijd driften of één-op-één gevechten, houdt het spel je aandacht vast. De hoge kunstmatige intelligentie (AI in game-termen) zorgt ervoor dat het spel na verloop van tijd nog interessant blijft. De coureurs in het spel zijn net mensen, die vechten voor hun plaats door bijvoorbeeld van hun lijn af te wijken. Waarbij het temperament van je tegenstanders soms hoog op kan lopen! Voor nog meer tegenstand kan bovendien de multiplayer-modus ingeschakeld worden.

Resumé

EA heeft met het nieuwste deel van Need For Speed een serieuze speler in de racegames neergezet. Hoewel sommige games als Gran Turismo of Forza Motorsport nog een tikkeltje realistischer zijn scoort EA wel punten met een erg competitieve IA. Tel daarbij op dat er veel voertuigen en circuits beschikbaar zijn en dat de graphics op een hoog niveau staan en dan kun je concluderen dat Shift menig gamer zal bekoren.

Need For Speed: Shift is uitgeven op de PC, Xbox 360 en Playstation 3